טיפול בדימוי עצמי נמוך

שיתוף המאמר:

דימוי עצמי היא הדעה שיש לנו על עצמנו. כל אחד מאיתנו מחזיק בנפשו תמונה מסוימת של עצמו. כל אחד מעריך את עצמו בצורה שונה – מה הדברים שהוא טוב בהם? מה הדברים שהוא פחות טוב בהם? איך הוא כאדם? עד כמה הוא שבע רצון מהאופן בו הוא פועל בתחומים שונים בחייו?

 
ניתן להגיד שהדימוי העצמי שלנו הוא מדד לכמה אנחנו מקבלים את עצמנו כפי שאנחנו, עד כמה אנחנו מעריכים את עצמנו, מקבלים את עצמנו, מכבדים את עצמנו ושבעי רצון מעצמנו.
על-פי רוב ההערכה היא מורכבת – יש דברים שאנחנו מאוד מעריכים בעצמנו (לדוגמא דברים שאנחנו טובים ומוכשרים בהם) ויש דברים שבהם אנחנו פחות מעריכים את עצמנו (דברים שאנחנו פחות אוהבים בעצמנו, דברים שאנחנו מעריכים שאנחנו פחות מוכשרים בהם).
לדוגמא, אנו עשויים להיות בטוחים למדי ביכולות בתחום הקריירה, אך חסרי ביטחון בכל הקשור למראה חיצוני או ליכולת שלנו לפתח יחסים זוגיים. דוגמא אחרת: אנחנו יכולים לחשוב על עצמנו נפלאות בעניינים חברתיים, אך להיות חסרי ביטחון בכל הקשור ללימודים ולסוגיות אינטלקטואליות.


הערכה עצמית נעה על טווח. בצד אחד ישנה הערכה עצמית נמוכה מאוד ובצד השני ישנה הערכה עצמית מופרזת. באופן כללי, הערכה עצמית בריאה היא כאשר אדם מעריך את עצמו, באופן כללי, בצורה חיובית, מוקיר ומחבב את עצמו.

טיפול בדימוי עצמי נמוך - ד"ר ענבר כהן מטפלת בחוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך

ההשפעה של רמת הביטחון העצמי על חיינו

מחקרים מלמדים על קשר בין רמת הביטחון העצמי של האדם למגוון תחומים בחייו: ביטחון עצמי גבוהה נמצא קשור ליכולת טובה יותר להתמודד עם אתגרי החיים, אופטימיות, אושר ואיכות חיים גבוהה.
לעומת זאת, כאשר הדימוי העצמי שלנו שלילי אנו עלולים להתמודד עם קשיים רבים: תחושות של אשמה, בושה, חרדה, דיכאון, גישה פסימית לחיים, כניסה למערכת יחסים רעילה, חוסר ביטחון עצמי, השתקה עצמית, הימנעות מאתגרים, הימנעות מסיטואציות חברתיות, ומכל מה שהחיים יכולים להציע.
במילים אחרות, דימוי עצמי נמוך עלול לפגוע ממש באיכות החיים ולכן קיימת חשיבות רבה לעבוד על העלאת ביטחון עצמי בטיפול. הבשורה הטובה – בהחלט ניתן לשפר את הדימוי העצמי!

לקבלת פרטים ותיאום פגישה עם ד"ר ענבר כהן לעבודה על הדימוי העצמי התקשרו לטלפון מספר: 052-6909091 או השאירו פרטים בטבלה מטה ונחזור אליכם בהקדם.

למה הדימוי העצמי שלי נמוך?

למצב כזה של דימוי עצמי נמוך יכולות להיות סיבות רבות.
פעמים רבות השורשים של העניין נוצרו בילדות. סביבה שלא ידעה לפרגן ולתמוך, סביבה ביקורתית מידי, סביבה עם דרישות מוגזמות ופרפקציוניסטיות גורמת לילדים להפנים מערכת אמונות שלילית כלפיי עצמם. (כאן חשוב לשים לב שיש לימוד מאחרים, כלומר הרבה מאיתנו אימצנו מערכת אמונות שהיא בכלל לא שלנו).

כמו תמיד, גם להורים יש תפקיד חשוב בפיתוח הביטחון העצמי והתפיסה לחיים של הילד. כאשר ההורים מביעים גישה חיובית לחיים, אופטימיים, אוהבים, מעריכים ומעודדים, הם מדגימים לילד גישה בונה לחיים.

קיימת גם ההשפעה של הסביבה הרחבה יותר (גן, בית-ספר, קבוצת החברים) – הוקרה והערכה של הילד אל מול התעלמות ממנו, מתן דגש על הצלחות וחוזקות אל מול חולשות וקשיים, חשיבה השוואתית ביחס לקבוצת החברים (לדוגמא: השוואה לאחרים בציוני מבחנים, השוואה לאחרים בהישגים חברתיים) – כל אלו הם גורמים חשובים בגיבוש הדימוי העצמי, ההערכה העצמית והביטחון העצמי.

העניין הוא שעם השנים אנחנו גדלים, חווים חוויות, מפתחים יכולות ומשתנים. עם זאת, אותה מערכת אמונות שלנו לגבי עצמנו נשארת "קפואה בזמן" וכבר לא משקפת את האדם שגדלנו להיות. יותר מכך – היא כבר לא משרתת לא את מי שאנחנו היום ולא את מי שאנו שואפים להיות.
כך, פעמים רבות ,אנשים מתמודדים עם דימוי עצמי נמוך למרות שהדברים אינם עולה בקנה אחד עם המציאות – כלומר עם היכולות, המאפיינים והכישורים האמיתיים שלהם, עם מה שהישגו בחיים ועם הפידבקים שהם מקבלים מהסביבה. מבחינה זו ניתן לומר שהם "תקועים" עם מערכת האמונות ישנה שלעיתים קרובות פועלת אוטומטית מתחת לסף המודע, ומסתכמת באמירות כמו – "אין לי את זה", "אני לא מספיק טוב", "לא אצליח" וכיוצא בזאת.
למרבה הצער, למרות שמערכת האמונות הזו אינה עולה בקנה אחד עם המציאות, היא בהחלט יכולה להשפיע עליה – על מצב רוח ירוד, על חוסר מוכנות לקחת אתגרים חדשים, להיכנס לחוויות חדשות, להנות מהחיים או או להגיע להישגים שאנו שואפים אליהם.

עבודה על ביטחון עצמי בטיפול עם ד"ר ענבר כהן

המשמעות של שיפור הביטחון העצמי היא לקיחת אחריות אישית על העולם הפנימי שלנו. זוהי אינה גזירת גורל. בהחלט ניתן לשנות ולשפר זאת.
אהבה, הערכה וקבלה עצמית הן ממשימות החיים המשמעותיות, שכל אחד מאיתנו מתמודד איתן. להבדיל מילד קטן שנתון להשפעת הסביבה באופן כמעט מוחלט, כשאנו אנשים מבוגרים אנו יכולים להחליט ללמוד לשנות את האופן בו אנו מעריכים את עצמנו ומתייחסים לעצמנו. אם עד עכשיו הדברים התבצעו בצורה אוטומטית ולא מודעת, העבודה עם המטפל תציף את התהליכים הקוגניטיביים והרגשיים – דבר שיאפשר נקודת בחירה ולמידה חדשה.

בראש ובראשונה נזהה את אותן אמונות (מחשבות) בסיסיות, אשר יוצרות את ההערכה העצמית הנמוכה. נלמד כיצד הן חלחלו לחיים, מה אפשר להן להיכנס, מה מגביר אותן היום ומה מחליש אותם. נערער על אמיתותן ונאפשר למידה של אמונות חדשות – יעילות ומקדמות יותר. בנוסף, העלאת דימוי עצמי בטיפול יכולה לעבור דרך בניית דיבור פנימי חיובי, בניית סיפור חיים מעצים, רכישת אסטרטגיות התנהגות שיכולות להביא להתנסויות חדשות. תרכשו כלים לבניית מערכת יחסים אוהבת ומיטיבה כלפיי עצמכם. 

מרכיב חשוב נוסף בתהליך בניית הביטחון העצמי וההערכה העצמית הוא חמלה עצמית – פיתוח היכולת שלנו לקבל את עצמנו כפי שאנחנו, להבין שכולנו בני האדם שמתמודדים עם קשיים ומכשולים שונים, הבנה ראלית שכולנו מצוינים בדברים מסוימים, טובים באחרים ומתקשים בדברים אחרים – אבל כולנו ראויים, יקרים וחשובים. פיתוח חמלה עצמית זו היכולת לפתח דיבור אוהב, חביב וחומל כלפי עצמנו.

הטיפול עם ד"ר ענבר כהן מתבצע באמצעות שיחות המתקיימות בקליניקה או און-ליין באינטרנט תוך שמירה על סודיות מרבית. בטיפול נשלב טכניקות מגישות טיפוליות שונות – טיפול קוגנטיבי, הגישה המוטיבציונית, טיפול נרטיבי, ACT ו- NLP. המטרה בשילוב גישות אלו הוא לשלב בין היכולת לקבל תובנות לבין עשיית שינוי בפועל – בצורה יעילה, מובנית וישימה. בין ריפוי שורשי הבעיה בעבר לבין מתן כלים ליצירת שינוי בהווה. כל הגישות מתוכן עובדת ד"ר ענבר כהן הן גישות קצרות טווח ועוסקות בדרך המהירה ביותר לבצע שינוי. השאיפה תמיד היא ליצור תהליך עבודה מעצים, מחזק, יישומי וממוקד.

Niveau, N., New, B., & Beaudoin, M. (2021). Self-esteem interventions in adults–a systematic review and meta-analysis. Journal of Research in Personality, 94, 104131.‏

אתם מוזמנים לתאם פגישה בקליניקה של ד"ר ענבר כהן המטפלת בביטחון עצמי נמוך ודימוי עצמי נמוך. העבודה המשותפת, התמיכה והידע המקצועי יהפכו את התהליך לפשוט יותר ומהיר יותר. המפגשים פרונטליים או דרך הזום ובהתאמה אישית לכל מטופל ומטופלת.
צלצלו עוד היום לטלפון מספר: 052-6909091 או השאירו פרטים בטבלה מטה ונחזור אליכם בהקדם.

מקור מידע:

Niveau, N., New, B., & Beaudoin, M. (2021). Self-esteem interventions in adults–a systematic review and meta-analysis. Journal of Research in Personality, 94, 104131.‏

לקבלת פרטים ותאום פגישה ראשונית עם ד"ר ענבר כהן השאירו פרטים או צלצלו לטלפון שמספרו 052-6909091

דילוג לתוכן