איך מטפלים בחרדה?

שיתוף המאמר:

מבין כל הבעיות, הקשיים והאתגרים הנפשיים, חרדה היא השכיחה ביותר.
קיימים סוגים שונים של חרדה כגון: חרדת נטישה (פחד מפני פרידה או אובדן של קשר משמעותי קרוב), הפרעת חרדה כללית (דאגה מתמשכת ומוגזמת מגורמים שונים כגון בריאות, בטחון, כסף), חרדה חברתית (פחד מסיטואציות חברתיות), אגורפוביה (פחד משימוש בתחבורה ציבורית, מהימצאות במקומות הומי אדם או ממקומות סגורים או מבודדים מפחד שיתרחש התקף חרדה ולא ניתן יהיה להימלט מהמקום), פוביה (פחד מאובייקט ספציפי כגון: מעליות, כלבים, חרקים) ועוד.

איך מטפלים בחרדה? ד"ר ענבר כהן מטפלת בחרדות שונות ובהתקפי חרדה

מה ההבדל בין פחד רגיל ובין חרדה ומתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית?

פחד הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. למרות שאולי היינו רוצים להיות נטולי פחדים לחלוטין, הפחד משרת אותנו. אבולוציונית, בעבר, כאשר אדם נתקל בנמר, הפחד עזר לו לגייס את כוחותיו ולברוח במלוא המרץ. זהו חלק מהמנגנון המוכר לכולנו של "מלחמה, בריחה או קיפאון". מבחינה זו פחד הוא מנגנון ששומר עלינו. יש לו תפקיד חשוב.

העניין הוא שחרדה אינה פחד רגיל. חרדה היא תגובה רגשית עוצמתית שאינה בהלימה לגירוי בעולם החיצוני.
בסגנון החיים המודרני, ניפגש לעיתים רחוקות באריה או בנחש. אותו מנגנון שעוזר לנו להתמודד ביעילות עם גירויים מאיימים מיידים וחולפים עלול להיות מנגנון הרסני כאשר מתמודדים עם גירויים פנימיים וממושכים. זה סיפורה של החרדה. בחרדה האדם מתמודד עם פחדים פנימיים, ממושכים ועיקשים שאינם בהלימה עם המציאות. התחושה היא כאילו מנגנון האזעקה התחיל לפעול, אבל זוהי אזעקת שווא כיוון שאין איום ממשי על חיי האדם.

טיפול בהתקף חרדה

יש להדגיש כי קיימות שיטות שונות לטיפול בחרדה ולכל אחת מהן יש המאפיינים, האיכויות והיתרונות שלה. ניתן לומר שהגורם המכריע בסופו של דבר הוא התגייסות של האדם – הנכונות לעבוד ולתרגל בהתמדה את הכלים הניתנים במהלך הטיפול. אין גלולת פלא שתעלים ביום בהיר אחד את החרדה, אלא צריך להתחייב לתהליך ולתרגל את הכלים והמשימות שניתנים במפגשים. עם העבודה הפנימית ניתן בהחלט לשפר את המצב, להסיר משמעותית את המגבלות ולחוות רווחה פנימית גדולה בהרבה על כל המשתמע מכך לגבי החיים.

בטיפול נעבוד בשלושה מישורים במקביל:
מישור קוגניטיבי (מחשבות)
מישור רגשי
מישור התנהגותי

טיפול בחרדה - המישור הקוגניטיבי

המישור הקוגניטיבי עוסק באופן בו האדם מייצג את המציאות בעולמו הפנימי. נתייחס למערכת המחשבות והאמונות שהאדם מחזיק לגבי המציאות. בדומה לטיפול קוגניטיבי, גם כאן יש התייחסות לעיוותי חשיבה שמובילים לחווית חרדה אצל האדם.

עיוותי החשיבה אופיינים בחרדה:

  1. יחוס מחשבות לעתיד – האדם החרד נמצא במחשבותיו בזמן העתיד. בשל ההתעסקות המוגזמת בדברים שעלולים להשתבש בעתיד, האדם החרד מתקשה להתחבר לזיכרונות חיוביים ולמשאבים הקיימים אצלו מהעבר ומההווה.
  2. התעסקות מוגזמת בסכנות ובדברים שעלולים להשתבש – תשומת הלב מופנת באופן לא פרופורציונלי לסכנות באופן לא מידתי ולא ראלי בהכרח.
  3. הזדהות מוחלטת עם עולם הפנימי וחוסר יכולת לפקפק ולהטיל ספק באמיתות הפחד – האדם כל-כך מזדהה עם פחדיו עד שהוא מתקשה להבחין בין "המציאות" ובין מחשבות שעוברות וחולפות בראשו.
  4. המוח נעזר בדימויים ובתמונות פנימיות לייצג את המציאות. אצל אדם הסובל מחרדה – הדימויים הפנימיים של הסכנה גדולים, צבועים בצבעים בוהקים ועזים ונראים קרובים. לעומת זאת, הדימויים הפנימיים של הכוחות והמשאבים נחווים כקטנים יותר, חלושים יותר וחיוורים יותר.
  5. הערכה לא-מציאותית של התוצאות. ככל שהאדם מתקרב למושא הפחד, כך הוא מעריך את המצב כמסוכן ומאיים. לדוגמא: אדם שמתמודד עם חרדת טיסה  עשוי להעריך שהצפי שמטוס יתרסק הוא אחד למיליון. עם זאת, כאשר האדם עולה למטוס הוא מעריך את הצפי להתרסקות המטוס לאחד למאה. לנוכח כיס אוויר הקטן ביותר – התחושה של הסתברות לפגיעה במטוס היא כמעט וודאית. כלומר, פתאום האפשרות לפגיעה היא כל-כך וודאית שהאדם מרגיש שעליו למצוא דרכים לצאת מהמטוס ולא לחזור על חוויה מסוכנת זו שנית.
  6. חשיבה של "חייב", "מוכרח" – הדוגמאות לסגנון חשיבה נוקשה זה הן רבות: "אני חייב להצליח", "אני מוכרח לדאוג לכולם", "אני חייב להספיק לעשות הכל", "זה חייב להיות מושלם".

    הטיפול עובר דרך זיהוי ושינוי הייצוגים הפנימיים ודרכי החשיבה המפעילים את מנגנון החרדה אצל האדם. מתחילים לערער את סגנון החשיבה הנוקשה והנוטה לצפות סכנות, בסגנון חשיבה ראלי יותר, רך יותר ומועיל יותר. במילים אחרות, מחליפים את האופן בו את תופסים את המציאות לתפיסה מיטיבה יותר.

טיפול בחרדה - המישור ההתנהגותי

הקושי הגדול בחרדה הוא התמודדות עם תחושות הגוף.
לפחד יש ביטוי גופני – רעידות, סחרחורת, תחושה שעומדים להתעלף, הזעה, עוררות פיזיולוגית ועוד.
נתרגל טכניקות של נשימות, טכניקות של הרפייה וטכניקות של דמיון מודרך שמטרתם ללמד את האדם כיצד להירגע במצבים בהם החרדה מתחילה להתעורר.

כפי שכתבנו למעלה, אחת הסכנות הקיימות בהתמודדות עם התקף חרדה הוא פיתוח התנהגות הימנעותית. נלמד אסטרטגיות התמודדות עם פחדים אלו באופן שיאפשר המשך התנהלות בריאה בחיים.

טיפול בחרדה - המישור הרגשי

היכולת שלנו להכיל את הרגשות שלנו ולהתמודדות עם הרגשות שלנו (גם הלא נעימים שבהם) היא חיונית לאיכות חיינו. בטיפול נתרגל כלים שיקלו את המישור הרגשי: נחשוף את המסרים שהחרדה מביאה עימה, נלמד מה היא עושה בחיינו, כיצד להרגיע אותם וכיצד להתמודד עם רגשות קשים שעולים בנו. 

אם אתם מתמודדים עם חרדה חבל להמשיך עם הסבל המיותר. בסדרת מפגשים עם ד"ר ענבר כהן ניתן לטפל בסוגי חרדה שונים וביניהם: טיפול בהתקף חרדה, התקפי חרדה בלילה, חרדת נהיגה, חרדות בהריון ועוד. ד"ר ענבר כהן מזמינה אתכם לקליניקה במטרה להשיב את השקט הנפשי לחייכם ולשפר את איכות חייכם. המפגשים הינם פרונטליים או דרך שיחות וידאו אונליין.
אתם מוזמנים ליצור קשר לתיאום פגישה ראשונית, בטלפון מספר: 052-6909091, תוכלו גם להשאיר פרטים בטבלה מטה ואנו נחזור אליכם בהקדם.

לקבלת פרטים ותאום פגישה ראשונית עם ד"ר ענבר כהן השאירו פרטים או צלצלו לטלפון שמספרו 052-6909091

עקבו אחרי:
עוד עמודים בנושא:

גם מסע של אלף מיילים מתחיל בצעד אחד קטן....

דילוג לתוכן